Els i les models venen a ser els “estris” que els creadors, estilistes i publicistes utilitzen per ensenyar al mercat els seus productes, sigui roba, complements o joieria.
En aquest món de la moda estem acostumats a veure quasi bé de tot.
Hi ha models infantils perquè hi ha moda infantil, revistes i publicitat especialitzada en aquest sector (segment d’edat). És clarament un mercat i no deixa de ser un negoci més.
Ara bé, del que us vull parlar és de la utilització de nenes molt joves, pre-púbers, en el món de la moda i amb una intenció no del tot clara.
La revista Vogue Paris Cadeaux, va treure en portada i en un reportatge interior, a tres models, Lea, Prune i Thylane, totes elles menors de 10 anys, lluint roba de Versace, Gucci i Yves Sant Laurent, joieria de Cartier, Boucheron i Bvlgari i sabates amb taló d’agulla de Balman i Christian Louboutin.
Com es pot veure a les fotos, tot això anava acompanyat d’uns pentinats i d’un maquillatge, que no es corresponen amb la seva edat.
Sembla doncs que no s’ha utilitzat a les models per vendre productes a d’altres nenes de la seva mateixa edat, la qual cosa no oferiria la mateixa polèmica (o els mateixos dubtes), sinó que la intenció de la revista ha estat una altra.
A la vista de les fotos, s’aprecia una sexualització prematura de les menors que han fet el reportatge.
No són les úniques, ni segurament seran les primeres a les que els passa. Ara bé, són de les més joves que han estat utilitzades amb aquesta finalitat.
Altres joves i famoses models, com Elle Fanning, de 13 anys (estrella de la campanya per a Marc Jacobs), o Hailee Steinfield, de 14, (per a Miu Miu), si més no, publiciten roba més acord amb persones de la seva edat.
Un cas a banda i que es va fer molt famós, que pot ser similar en part al que tractem, va ser el protagonitzat per la coneguda Brooke Shields, quan als 10 anys i amb el permís patern va ser fotografiada despullada. Als 13 anys va participar a la pel·lícula Pretty Baby (de Louis Male, amb Susan Sarandon i Keith Carradine), on en diverses escenes sortia també despullada i als 15 anys va protagonitzar “El lago azul”.
Recentment, el govern britànic ha reforçat les restriccions front el contingut sexual a la publicitat i sobre la sexualització prematura dels nens.
Algú podrà dir que és com el joc d’unes nenes que en obrir l’armari de la germana gran o de la mare i s’emproven la roba, es maquillen, es pentinen i s’enjoien, tot per “jugar” a ser grans. Bé, és una possible manera de veure el tema, però estem parlant de que això ha passat en un entorn superprofessionalitzat, en que tot està pensant i valorat, com és el de la moda i la publicitat, motiu pel qual m’inclino a pensar que la intenció era una altra.
Crec que és un abús. Els pares i la revista s’han equivocat. No és necessari sotmetre aquestes nenes a escenaris més propis dels adults.
Ja tindran temps, si volen, per transitar per aquests camins i gaudir o no d’aquestes experiències.
Tomàs Ramos – http://trt2009.wordpress.com



Jo tampoc no ho trobo adequat.
Estem d’acord doncs. Hi ha una explotació laboral infantil i, a més, un ús inadequat d’aquestes nenes en un negoci que no els pertoca.
El que “venen” no és per a la seva edat.
Els pares són els darrers responsables.