Els químics i químiques catalans estem enhorabona ja que el Parlament del nostre país recolza l’Any Internacional de la Química.
D’esquerra a dreta; Romà Tauler (president de la Societat Catalana de Química), Núria de Gispert (Presidenta del Parlament de Catalunya) i Miquel Àngel Essomba (director del Centre UNESCO de Catalunya). Palau del Parlament de Catalunya, 30/05/11.
El passat dilluns 30 de maig, uns 200 químics catalans vàrem ésser convidats al Palau del Parlament de Catalunya per tal d’assistir a l’acte institucional de celebració de l’Any Internacional de la Química (AIQ2011).
De l’acte, organitzat per la SCQ i la Comissió Catalana de Coordinació de l’AIQ2011, en va sorgir una declaració que, abans d’ahir, dijous 2 de juny, es va llegir al Parlament de Catalunya i va ésser signada per tots els grups parlamentaris. Es tracta d’una declaració de suport a la celebració de l’Any Internacional de la Química i als objectius que es proposa.
Tal i com apareix al mateix web del Parlament de Catalunya:
L’any 2011 ha estat proclamat oficialment Any Internacional de la Química, amb motiu d’un doble centenari: el de la concessió del premi Nobel de química a Marie Sklodowska-Curie, en reconeixement de la seva contribució a l’avenç de la química, i el de la fundació a París de l’Associació Internacional de les Societats Químiques, que més endavant esdevindria la Unió Internacional de Química Pura i Aplicada.
L’Any Internacional de la Química és una ocasió excel·lent per a mostrar les contribucions d’aquesta ciència a la societat: en el millorament dels productes de consum i dels processos de producció industrials, en la síntesi de nous fàrmacs i medicaments, en el millorament i la preservació del medi i de les seves espècies vegetals i animals, i en la recerca d’energies i tecnologies més netes.
Catalunya és la seu d’un important sector industrial químic i farmacèutic, i sempre ha estat la principal impulsora d’aquesta activitat industrial a l’Estat.
Per tot això, el Parlament de Catalunya dóna ple suport a la celebració de l’Any Internacional de la Química i als seus objectius, i fa ben seu el lema de l’efemèride («Química: la nostra vida, el nostre futur»), que hauria de significar un nou impuls per a la recerca i el desenvolupament del sector industrial i de la innovació química, per a la cooperació internacional i per a la divulgació i l’ensenyament d’aquesta disciplina i de les seves aplicacions a Catalunya, i hauria de contribuir significativament, a més, a la promoció i a la integració de la química en la societat i a la potenciació de l’educació científica dels joves.
Parlament de Catalunya, 2 de juny de 2011.
Pep Anton Vieta
Ara caldrà veure en quines mesures concretes es plasma aquest ‘recolzament’, que no es quedi només en paraules i/o en actes institucionals.
Sí senyor; esperem que el govern del nostre país aposti per la ciència recolzant la recerca i facilitant/premiant la feina dels investigadors.