Prejudicis i racisme

Otto Klineberg, psicòleg i antropòleg canadenc, en un article de juny de 1955, titulat Les imatges preconcebudes, publicat al número 97-98 de 1986 d’El Correu de la Unesco, ens parlava d’un interessant estudi del sociòleg americà La Piere:

[….] La Piere, va estudiar l’actitud dels habitants de Califòrnia cap a la primera i la segona generació d’immigrants armenis en el districte de Fresno. Gairebé tots estaven d’acord que els armenis tenien massa defectes i hi havia una actitud general de relativa hostilitat cap a ells.
La Piere va interrogar els habitants no armenis sobre el perquè d’aquesta antipatia i va classificar les respostes en tres estereotips. En primer terme hi havia els que deien que els armenis eren traïdors, falsos i enganyosos. De fet, quan es va investigar la integritat comercial d’aquests va resultar equiparable o superior a la de la resta de la gent.
En segon terme hi havia els que declaraven que eren uns paràsits, que demanaven massa ajuda a les institucions benèfiques, dispensaris gratuïts, etc. En realitat el nombre de demandes era molt inferior a l’esperat, tenint en compte la proporció d’armenis en la població.
Finalment hi havia els que qüestionaven la moralitat dels armenis i els acusaven de tenir sempre problemes amb la justícia. Tanmateix, els registres de la policia demostraven que aquests estaven implicats únicament en un 1,5 per cent dels casos que arribaven als tribunals, malgrat que representaven un 6 per cent de la població.
La Piere va arribar a la conclusió que tots aquests estereotips tenen un factor comú: són definitivament falsos […]

És interessant aquest estudi, tenint en compte que al nostre país, ara mateix, s’està donant, especialment envers els immigrants no comunitaris, la mateixa actitud que la Piere ens diu que tenien els californians del districte de Fresno cap als armenis i, si analitzem objectivament les dades, com es va fer en l’esmentat estudi, acabem arribant a la mateixa conclusió: totes aquestes acusacions no tenen cap altre fonament que els prejudicis i el racisme de qui les formula.

Oriol López

Quant a

M'agrada llegir i el món de la tecnologia

Tagged with: , , , , , ,
Arxivat a Cultura i Societat
7 comments on “Prejudicis i racisme
  1. Tomàs ha dit:

    Totalment d’acord. Fa poc vaig llegir un tríptic de l’Ajuntament de Nou Barris en el qual desmuntaven les falsedats que s’acostumen a repetir sobre els “nostres” immigrants. Els temes són recurrents al llarg de la història.

    • Oriol López ha dit:

      A Badalona també ens el van fer arribar a les bústies, però, vistos els resultats electorals al nostre municipi, amb un alcalde d’un partit que fomenta el racisme i la xenofòbia, creant problemes on no n’hi havia, sembla que hi ha molta gent que no se l’ha llegit…

  2. flori ha dit:

    Hay un bulo en contra de los arabes que dice que si vas a pedir una ayuda con pañuelo te la dan,¿que tipo de persona puede dar credito a semejante tonteria? ¿como se puede envidiar una persona por que le concedan una ayuda?¿no podemos pararnos a pensar que cuando una persona pide AYUDA y ademas un colecctivo se la concede debe estar en una situacion critica?¿por que molesta tanto unos miserables euros a quien se los gasta en un bingo (conozco casos muy cercanos)?estoy cansada de comentarios racistas,pero mas cansada de lo envidiosos que a veces podemos llegar a ser aun sabiendo que muchos de “nuestros emigrantes” nunca tiraran 50 euros en el bingo y que muchos de ellos llevan una viva sencilla (vida que yo practico) pero parece ser que aquellos que mas tienen son los que mas envidian.Me gusta saber de estas publicaciones y consuelan mis pobres orejas de tanto comentario racista

    • Oriol López ha dit:

      Com tu dius, Flori, hi ha molta enveja, i també molta mala baba. Els racistes no sols són racistes, són mala gent, perquè no són innocents, saben perfectament el mal que fan. A molts se’ls detecta abans que comencin a malparlar dels nous immigrants perquè comencen dient “Yo, no es que sea racista, pero…”

  3. FLORI PEREZ PEREZ ha dit:

    tens rao aquesta frase del “yo no soc racista pero…..” els delata

  4. jordi ha dit:

    Està bé, tots estem ben barrejats, el racisme és una malaltia de l’ànima ara bé un ha
    de saber quan viatja ò quan vénen viatgers, a la cultura que cal integrar-se i aqui hi ha
    les friccions. Totes les cultures són positives i enriquidores i cadascú porta la seva, només
    cal posar-se d’acord i és això el més dificil perquè hi han sentimehts gairebé organics que
    els fa aflorar l’inconscient que ens governa molt més del que pensem. Treballar l’incoscient
    amb la raó deu ser el cami, … suposo…¿?!::?

    jordi franc

Els comentaris estan tancats.

A %d bloguers els agrada això: