Dobles de Cos

M’estava mirant un article sobre el retoc digital i un dels exemples era sobre la pel·lícula “Signe Negre”, per la qual la Natalie Portman va aconseguir un Óscar.

Després he sabut que aquest tema ha aixecat força polseguera ja que durant el rodatge essencialment en les escenes de ball, es va utilitzar una doble. En moltes de les escenes el cos que veiem ballar és el de Sarah Lane,  ballarina de l’American Ballet Theatre, i en d’altres, al seu cos s’hi ha incorporat digitalment el rostre de la Portman.

Natalie Portman i la doble Sarah Lane

No és un tema nou, el dobles en el cinema són coneguts i en formen part del show.

El que en aquest cas és diferent, és que la productora i l’actriu principal no han reconegut la feina de la doble i s’ha generat un mal rotllo important. Mentre la doble diu que en el 95% de les escenes de ballet a qui veiem ballar és a ella i que la productora l’ha estat pressionant per a que tingués la boca tancada, la pròpia productora i la Portman diuen que el paper de la doble va ser molt menor.

Si en això hi ajuntem que el coreògraf de la pel·lícula és la parella actual de l’actriu principal, l’embolic encara es fa més gran.

No es tracta de treure mèrits a la guanyadora de l’Óscar, sinó de reflexionar si en tot aquest tema de dobles i de tractament digital hi ha d’haver límits o no. O de si senzillament s’ha d’explicar per a que l’espectador sàpiga la veritat. O de si tot això és senzillament un show i ens ha d’importar més si ens agrada i ens distreu, que no pas com ho han fet.

A la Portam se li ha girat feina, ja que una tal Carolina Davis, ha dit que la va doblar en una escena de “Your Higness”, en que l’actriu nua i d’esquena, entra en un llac a banyar-se.

Arrel de tot això, com podeu imaginar vaig mirar de trobar més exemples, que a continuació us presento:

Recordeu la Julia Roberts a “Pretty Woman”, doncs en algunes de les escenes en que llueix les seves llargues cames, les que veiem no són les seves, sinó les d’una doble. Fins i tot les que hi ha en el famós pòster promocional de la pel·lícula no són les seves.

Pòster de Pretty Woman on les cames de la Julia Roberts no són les seves sinó les d'una doble de cos

Aquesta doble de cos és la Shelley Michelle, una de les més famoses en aquests temes. Així, ha fet de doble de parts del cos per a actrius com Kim Bassinger a “La meva núvia és una extraterrestre”, per a  Barbra Streisand a “El príncep de les marees” i  per a Madonna, Isabella Rosellini o Sandra Bullock entre moltes altres , fins a haver participat en més de 85 pel·lícules en aquests menesters.

Hi ha casos més estranys com el de la Megan Fox, que en un anunci que es va fer passar durant la publicitat de la darrera Superbowl, es troba en una banyera anunciant un nou mòbil. Doncs bé, va demanar una doble per als “dits” que teclejaven el mòbil al no estar massa contenta dels seus dits. La doble és una tal Pamela Moses.

Amy Rochelle va doblar Demie Moore a “Ghost” i a “Una proposició indecent” . La model Victoria Lynn Johnson va doblar a Angie Dickinson a “Vestida per matar”.

 Un altre exemple de "doble de cos" , a la pel·lícula del mateix nom.

A “Doble cos”, justament la pel·lícula dur el mateix títol que el post que ens ocupa, l’actriu porno Annette Haven va posar el cos en les escenes més sexuals en lloc del de la Melanie Griffith.

Aquest no és però un fet nou, podem trobar exemples en pel·lícules en blanc i negre. Un exemple famós es va donar a “Psicosi” d’Alfred Hitchcock, a l’escena on en Noman Bates apunyala Janet Leigh a la dutxa.  Així, en les escenes de la dutxa on solament es veu el cos, aquest no és el de la Leigh, sinó el d’una stripper de nom Marli Renfro.

És aquesta però una pràctica exclusiva de les actrius? Doncs no, si bé sembla que hi ha més casos de dobles de cos per a dones, que no pas per a homes.

Entre aquests, alguns dels casos coneguts són el de Willem Dafoe a “Anticristo” on en les escenes de sexe va ser doblat per un actor porno, i el de Tristán Ulloa, també doblat en una escena de nu a “Lucia y el sexo”.

Així i tot, un dels casos més curiosos m’ha semblat el de “Flash Dance”, si l’heu vista, recordareu que hi ha una llarga escena en la qual la protagonista, Jennifer Beals, balla davant d’un jurat per tal de poder entrar en una famosa escola de ball. Doncs bé, el curiós del tema és que al llarg d’aquella escena hi varen intervenir fins a 4 persones. Ella mateixa, més Sharon Shapiro que era gimnasta olímpica, Marine Jahan professora de fitness i fins i tot un ballarí masculí de break dance.

Del darrer que es parla és que hi ha moltes possibilitats que Britney Spears hagi utilitzat dobles femenins i masculins en els seus darrers vídeos musicals.

Aquest doncs, és un món que va més enllà del que en un principi sembla. Ja no solament es doblen actors i actrius en seqüències de risc, sinó que en molts casos també en aquelles que les actrius o els actors no volen fer per pudor, vergonya o estètica. Un altre graó és el d’utilitzar els mitjans digitals que la tecnologia permet.

Quan en un anunci, vídeo o pel·lícula es recorre a aquests recursos, s’ha de publicitar?

Es parla ja de moltes escenes que són “maquillades” amb programes de retoc digital.

És lícit no dir res i deixar que l’espectador cregui que qui fa no se sap què és l’actor o l’actriu que creiem veure?

Jo crec que tot forma part del show. Això és un negoci gegant que busca recursos tècnics per seguir captivant els espectadors. Abans trucaven escenaris amb cartró pedra i maquetes i ara es fa amb nous materials, noves càmeres i noves tecnologies de retoc digital. Tanta és la diferència?

La neu o la pluja de les pel·lícules no sempre ho és, per no dir, evidentment de la sang i les morts. Les naus de la “Guerra de les Galàxies” no volen, ni són reals.

Estem molt acostumats al que es diu Efectes Especials, fins i tot s’hi donen guardons. Per tant, que en els personatges s’utilitzin també aquests recursos ens ha d’estranyar tant? És lícit en la labor de l’actor? S’hi ha de posar límits?

Tomàs Ramos – http://trt2009.wordpress.com

Quant a

Andròmina semiorgànica arribada de l'espai exterior per conèixer-vos millor. Interessat en tot. He d'omplir la meva base de dades.

Tagged with: , , , , , , ,
Arxivat a Cultura i Societat
2 comments on “Dobles de Cos
  1. Oriol López ha dit:

    Jo no trobo malament que s’utilitzin dobles, però sí que no se’n reconegui la feina en els crèdits.

  2. Tomàs ha dit:

    Completament d’acord. Els artistes no poden saber fer-ho tot, ni tampoc acontentar totes les virtuts estètiques que la direcció de la pel•lícula pugui arribar a imaginar, i en aquests moments el paper dels dobles de cos poden ser molt útils.

    Ara bé, amb el degut respecte i reconeixement.

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: