El parc d’atraccions del Tibidabo, un parc pioner

La coneguda muntanya del Tibidabo de Barcelona és l’escenari del parc d’atraccions més antic de l’Estat espanyol i un dels més antics d’Europa. El 29 d’octubre de 1901 es celebrà la inauguració oficial de les noves instal·lacions i, paradoxalment, el funicular va ser la primera gran atracció del parc atès el caràcter innovador a l’època d’aquest singular mitjà transport.

El parc d’atraccions formava part d’un projecte més ampli que tenia com objectiu urbanitzar la muntanya. La urbanització va ser promoguda per Salvador Andreu i Grau, un intuïtiu i emprenedor farmacèutic, que al 1899 constituí la Societat Anònima El Tibidabo, junt amb personalitats barcelonines de l’època. Es van adquirir el terrenys que anaven des de l’actual passeig de Sant Gervasi fins al cim del Tibidabo, i entre els diferents projectes destacaven la urbanització de la part baixa, amb la creació d’una ciutat-jardí amb una avinguda com eix central, i un tramvia i un ferrocarril-funicular que comuniquessin amb el cim del Tibidabo, on s’instal·laria el parc d’atraccions.

La primera dècada del parc es caracteritzarà per petites diversions com telescopis i prismàtics, gronxadors, tir, jocs de bitlles, miralls, autòmats, etc.; així com una gran quantitat d’actes de tots tipus: Cors d’en Clavé, bandes militars, orquestres i ascensions en globus, entre d’altres. Posteriorment, es van inaugurar algunes de les atraccions més emblemàtiques: Ferrocarril Aeri (1915) Atalaia (1921) o l’Avió (1928).

Actualment el parc és propietat de PATSA, un societat participada cent per cent per l’Ajuntament de Barcelona.

Més informació | Tibidabo

Branguli-parque de atracciones de Tibidabo 1910-15

Tagged with: , ,
Arxivat a Cultura i Societat
One comment on “El parc d’atraccions del Tibidabo, un parc pioner
  1. Ferran Armengol ha dit:

    Una matisació: el projecte inicial del Tibidabo no era fer un parc d’atraccions sinó urbanitzar la muntanya, i per això es van construir el tramvia i el funicular. La cosa ès que el funicular per si mateix es va convertir en atracció i es van anar posant altres aparells al cim per estimular més les visites… En acabat, la urbanització no va ser possible i en canvi, les atraccions tenien un gran èxit, i va ser llavors quan es va urbanitzar el parc. La història completa del Tibidabo està encara per fer però podeu veure la del tramvia i el funicular a ARMENGOL, Ferran, HARO, Miquel, LUQUE, Eugeni i URKIOLA, Carles, “Un segle pujant al Tibidabo” Barcelona, Ajuntament, 2001

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: