Pepe, Alves i Photoshop

Aquests dies tothom ha parlat del vídeo presumptament manipulat que ha aparegut en diferents mitjans i en el què es pretenia demostrar que l’expulsió del jugador del Reial Madrid, Pepe, va ser injusta ja que, segons aquest vídeo, no va tocar la cama de Dani Alves, jugador del Barça. No entraré a valorar si l’expulsió va ser justa o no, però amb els meus coneixements sobre postproducció digital, he volgut saber si el vídeo estava o no manipulat.

Abans de res, una mica de teoria. La senyal de televisió conté 25 imatges per segon o, com els d’audiovisuals diem, 25 frames per segon. La càmera de televisió, en conseqüència, explora l’escena fent 25 “fotografies” cada segon. L’ull humà té un defecte anomenat persistència retiniana que provoca que els estímuls lluminosos no desapareguin immediatament sinó que es queden “memoritzats” durant un cert temps a la retina, responsable d’enviar aquests estímuls al nervi òptic i d’aquí al cervell. Si veiem aquestes 25 imatges una darrera l’altra amb una certa velocitat (la velocitat normal és de 25 fps com abans he dit) tindrem la sensació de moviment. Fins aquí la teoria. Parlem de la pràctica.

He agafat del YouTube dos vídeos: l’original del partit emès per televisió i el vídeo que es va passar al programa Punto Pelota, i els he comparat. M’interessava veure, sobretot, el frame en el què la cama de Pepe impacta (o no) en la cama de Dani Alves. El que he trobat és que aquests frames no coincideixen.

L’explicació tècnica més simple és que aquest frame s’ha exportat a qualsevol programa de tractament digital d’imatge (el més conegut és Adobe Photoshop) i s’ha retallat una mica la cama de Pepe. Això és relativament senzill fer-ho i, l’expert en aquests tipus de programes, ho pot aconseguir en molts poc minuts. Després, es substitueix l’antic frame on abans hi havia contacte per un nou frame retocat on ja no hi ha contacte. És tan sols una teoria. Però no trobo una altra. Jutgin vostès mateixos mirant la comparació dels dos frames. Altres han ofert teories com, per exemple, que falten un parell de frames. No estic gens d’acord perquè això es nota molt, especialment, amb el vídeo ralentitzat.

Un altre dia podem parlar de l’ètica d’aquests tipus de manipulació digital.

Àlex Ribes

http://alexribes.wordpress.com/

Quant a

Si aquest bloc t'agrada el pots recomanar als teus amics... i si no t'agrada, fes-ho amb els teus enemics.

Arxivat a Cultura i Societat
4 comments on “Pepe, Alves i Photoshop
  1. Sophia Blasco ha dit:

    Comparteixo al FaceBook i al Twitter!

  2. elbixo ha dit:

    És vergonyós que hi hagi qui defineix com a periodisme les manipulacions d’aquest tipus. Aquesta és especialment escandalosa perquè a més jutgen l’honestedat d’un futbolista, a qui gairebé rebenten la cama, i el fan quedar com un comediant. També recordo especialment el gol que el Barça va marcar al Camp Nou contra l’Athletic Club, les imatges del qual van ser manipulades pel diari As, que va esborrar un defensa basc per fer veure que la jugada es produïa en fora de joc. Poden ser madridistes de soca-rel però no haurien de perdre mai de vista la professionalitat. Jo, personalment, el que els he perdut és el poc respecte que ja els tenia.

  3. Oriol López ha dit:

    I si es manipulen les imatges d’un partit de futbol, què no es farà amb reportatges de contingut polític?

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: