El diumenge passat, el diari Ara dedicava una edició sencera al pintor Joan Miró. No hi havia cap fotografia, totes les visualitzacions gràfiques d’aquell dia eren obres del pintor català. Volien relacionar cada una de les notícies amb una de les seves obres. Una passada.
Fa temps, quan feia l’assignatura d’història de l’art, Joan Miró no em va cridar l’atenció. Les seves obres abstractes, sense aparent significat, no m’aportaven res. Però a poc a poc vaig anar entenent que sí que tenien significat -i tant sí en tenien!. I ara, amb l’edició del passat diumenge de l’Ara, vaig tornar a descobrir què se sent quan s’observa profundament un quadre de Miró.
“Natura Morta” és el quadre que potser m’impressiona més de la seva col·lecció. La combinació de colors és espectacular, i la força que se li dóna a una natura que, com molt bé diu el títol, és morta, també és al·lucinant.
Aquest mes d’octubre s’inaugura a la Fundació Miró l’exposició Joan Miró. L’escala de l’evasió. Prové de la Tate Modern, i l’any vinent viatjarà a Washington. En aquesta mostra, es reflecteix la vessant més política del pintor, els lligams que el van portar a no deixar mai de banda la seva terra, Catalunya. S’exposaran obres tan conegudes com La Masia, que és un paisatge de el seu estimat Mont-Roig o el cartell que va pintar a París durant la Guerra Civíl, Aidez l’Espagne, en defensa de la República Espanyola. A partir del 16 d’octubre es podrà visitar a la seva Fundació, a Montjuïc. Jo no hi faltaré.
Ja he posat la nota a l’agenda el dia 16 d’octubre.
He llegit que aquesta obra de “Natura Morta” simbolitza la tragèdia de la guerra civil espanyola.
En a mi m’agrada la combinació agressiva dels colors i com integra la sabata amb la resta d’objectes. El joc de colors descompon i dilueix els objectes en funció de com te’ls miris.
Segur que anar a aquesta exposició és una bona opció.