Qui no recorda Matrix, aquella pel·lícula psicodèlica i platoniana que tant ens va impressionar pels seus efectes especials. Segurament, el més espectacular de tots va ser el conegut com a Bullet Time. El Temps bala o Efecte bala és un tipus d’efecte que s’ha introduït tant en el cinema, com en els videojocs. Fa referència a una simulació digital millorada de la velocitat variable (és a dir, de moviment extralent). Es caracteritza tant per la seva transformació extrema de temps (prou lent com per a mostrar els esdeveniments que normalment són imperceptibles i no filmables com és, per exemple, la trajectòria d’una bala) i l’espai (simulant una espècie de travelling impossible de realitzar a temps real).
Però, com s’obté aquest efecte? La idea base és crear una estructura de forma circular on se situen un munt de càmeres, – a vegades més de 100 -, ajustades perquè enquadrin un sol punt en l’espai (es fa servir la tecnologia làser). En un instant determinat totes fan una captura sincrònica d’una sola imatge. En el procés de postproducció es crea una pel·lícula amb la seqüència de tots aquests fotogrames. El resultat és un travelling que capta la visió al mateix temps de molts punts de vista.
El Bullet time constitueix una marca registrada de Warner Bros., la distribuïdora de Matrix. Al llarg dels anys la tècnica ha sofert variacions que han permès perfeccionar-la.
Els següents vídeos mostren el making off d’aquesta tècnica utilitzada a Matrix (està subtitulat a l’anglès) i el que segurament és un dels Bullet Times més espectaculars fets fins ara i que pertany a la sèrie CSI Las Vegas.
Àlex Ribes
http://alexribes.wordpress.com/
Impressionants els efectes que s’aconsegueixen amb aquesta tècnica.