Fotografiant molècules i àtoms! Recerca en química, maig 2013

Encetem el mes de juny amb novetats interessants pel que fa a la química subatòmica. La setmana passada ens va arribar a les mans un seguit de fotografies on s’aprecia el curs d’una reacció química, després que la setmana anterior ens exaltéssim amb les espectaculars fotos on es veuen perfectament els orbitals de l’àtom d’hidrogen excitat (sí, sí, fotos!).

A grans trets, pel que fa a la primera notícia, podem dir que mitjançant un microscopi de fotoionització (microscopi quàntic), no pas una càmera de fotos convencional ni un mòbil amb aplicació Instagram, es van aconseguir les imatges de la distribusió de càrrega elèctrica de l’àtom d’hidrogen. Podem llegir bones i divulgatives cròniques sobre aquesta recerca a Physics World i a Francis (th)E mule Science’s News.

h2_foto

Esquema del microscopi de fotoionització. Imatge, http://physics.aps.org/articles/v6/58

I pel que fa a la notícia més fresca, del passat 30 de maig, es va publicar a Science Express l’article titulat Direct Imaging of Covalent Bond Structure in Single-Molecule Chemical Reactions, mitjançant el qual els seus autors (investigadors de la Universitat de Berkeley i de la Universitat del País Basc) publiquen els resultats de la recerca reflectits en unes fotografies d’una molècula orgànica en plena reacció. A les sorprenents imatges es pot apreciar el trencament i formació d’enllaços covalents. Llegim una bona i divulgativa referència a l’article al quadern de Cultura Científica de la Cátedra de Cultura Científica de la UPV/EHU i a Phys.org.

Sembla que és una bona època pels que ens apassiona la fotografia i la química… tot i això, personalment (almenys per ara), seguiré retratant el món macroscòpic mentre duc a terme reaccions químiques al laboratori, entre molècules i àtoms que no veig :)

Referències i més info:

Pep Anton Vieta

4 comments on “Fotografiant molècules i àtoms! Recerca en química, maig 2013
  1. Oriol López ha dit:

Sí, de moment, la majoria de nosaltres ens haurem de conformar continuant fotografiant el món macroscòpic, però tot arribarà…

2. Antoni Alcázar ha dit:

Tots els químics ens passem una bona part de la vida movent fletxetes i electrons sense massa convenciment que les coses passin com sembla que passen sobre el paper. La ciclació de la imatge en podria ser un bon exemple. Però vet aquí que sí, les coses passen exactament així. Sé que la bellesa de la imatge d’una molècula reaccionant pot ser quelcom que no sigui percebuda per tothom (com sí que ho és, posem per cas, la d’un lleó caçant); però gràcies a posts com aquest potser algun dia ho serà. Gracies, doncs.

• Pep Anton Vieta ha dit:

Moltes gràcies pel teu comentari, Antoni. Potser amb resultats de recerca com aquesta (que pot crear notícies un pel -només un pel- mediàtiques) mica en mica la població anarià agafant afició a observar la química amb la mateixa passió amb que observem altres espectacles de la natura.

Els comentaris estan tancats.