Nova teràpia contra l’excés de calories

Tornant de festes nadalenques és típic començar a veure anuncis de tot tipus d’estratègies per aprimar-se, els gimnasos es tornen a omplir, l’operació bikini comença la seva primera etapa. Així que no us estranyarà que jo segueixi la mateixa recepta (si algo funciona, funciona).
Així que seguint la moda, m’agradaria explicar-vos una notícia que ha sortit a La vanguardia.
En aquesta notícia ens expliquen que fa poc s’ha presentat a la revista Cell Metabolism, el descobriment d’una nova molècula que té molts efectes beneficioses per al cos humà.
L’article presentat per investigadors de l’hospital General de Massachusetts (EEUU) informa que aquesta molècula és segregada pels músculs durant una activitat física i que ajuda a cremar calories amb eficiència, no només quan s’està realitzant l’exercici físic sinó que també després, quan s’està en repòs.
A més de ser una bona teràpia contra el sobrepès i l’obesitat, ajuda a controlar els nivells de sucre en sang i manté a ratlla els nivells de triglicèrids i de colesterol.
La nova molècula s’anomena Baiba (de les seves inicials en anglès de l’àcid beta-aminoisobutíric), i sorgeix com una de les peces claus que regula els efectes beneficiosos de l’activitat física. S’ha pensat que es podria administrar aquesta molècula com a un fàrmac que seria eficaç per al tractament de l’obesitat, diabetis o el risc cardiovascular.

Prèvies investigacions havien demostrat que, quan es practicava activitat física, les cèl·lules musculars produeixen una proteïna anomenada PGC1-alfa. Aquesta proteïna sembla tenir efectes beneficiosos no només sobre els propis músculs sinó també sobre altres òrgans i teixits. Però els investigadors encara no han aconseguit discernir de quina manera els músculs interaccionen amb la resta del cos.
Per a respondre aquesta qüestió, l’equip d’investigadors han analitat diferents molècules que es poden trobar en les cèl·lules musculars després de produir-se PGC1-alfa. Entre les diferents molècules, van identificar Baiba com la principal candidata a regular els efectes beneficiosos de l’activitat física.
La molècula Baiba, segons han descobert en experiments amb ratolins i han confirmat després en humans, es produeix en les cèl·lules musculars quan es fa exercici i s’allibera després a la circulació sanguínia. D’aquesta manera, es distribueix per tot l’organisme i arriba a diferents teixits.
En el teixit adipós, Baiba activa gens que regulen la producció de calor a partir de la combustió de calories. D’aquesta manera, l’anomenat teixit adipós blanc la més comuna en les persones adultes però també la més perjudicial, comença a comportar-se com el teixit adipós bru, que és típica dels nadons i és més saludable.
En el fetge, Baiba estimula l’oxidació del greix i evita així el trastorn del fetge gras (acumulació excessiva de greix en l’òrgan), Igualment important per la salut, la producció d’aquesta molècula gràcies a l’activitat física millora els nivells de sucre en sang, segons s’ha comprovat en ratolins. D’aquesta manera, Baiba ajuda a prevenir la diabetis tipus 2, una malaltia que està en augment en tot el món per la mala qualitat de les dietes i l’augment del sedentarisme.

Però els resultats més cridaners d’aquest estudi són les que s’han observat en persones. En un anàlisi de mes de 2.000 voluntaris, s’ha observat que, quant més alts són els nivells de Baiba en sang, més baixos acostumen a ser els nivells de colesterol i de triglicèrids. A més, igual que en ratolins, quan més Baiba en sang, més eficient és la insulina i per tant milloren els nivells de sucre en sang. Per últim, els nivells de Baiba elevats acostumen a anar acompanyats per un pes corporal moderat.
En un estudi posterior de 40 homes i 40 dones on es van apuntar en un programa d’activitat física durant 20 setmanes, el nivell mitja de Baiba en sang va augmentar un 17%. Els participants eren persones sanes però sedentàries que van realitzar tres sessions setmanals d’exercici amb bicicleta estàtica entre 30 i 50 minuts de duració. Els resultats mostren que uns nivells d’activitat física moderats, d’uns 90 minuts a la setmana, és suficient per obtenir beneficis significatius per a la salut.
Així doncs, espero que després d’haver llegit això, us animeu a fer més exercici físic i poder així contrarestar una mica els dinars i sopars d’aquestes últimes festes.

Llicenciada en Biologia i fent el doctorat en biomedicina

Arxivat a Ciència i Tecnologia
%d bloggers like this: