El fenomen del “Big Data”

“Big Data là gì?” (Què és el “Big Data”?), de KamiPhuc, Flickr

Gran part de la nostra activitat quotidiana queda convertida en dades: les nostres transaccions bancàries, els nostres hàbits de compra, llocs web i xarxes socials que visitem i què hi fem, els nostres correus electrònics, què fem amb el mòbil i, via georeferenciació, on som a cada moment; textos, arxius de so, imatges i vídeos que generem des de diversos dispositius, i dades de sensors i sistemes d’enregistrament diversos que hi ha per tot arreu quantificant i recollint una ingent quantitat de dades de tota mena.

Aquesta gran quantitat de dades de tot tipus, a les quals sovint es fa referència amb el terme anglès “Big Data”, es tracten mitjançant sistemes especialitzats que utilitzen tècniques com la mineria de dades per obtenir correlacions i extreure’n patrons i, per tant, informació útil a diferents objectius, alguns d’encomiables i lícits; d’altres d’inconfessables. Hi ha uns límits legals i un debat obert sobre quines dades s’han de poder tractar i quines no i quins són els límits d’aquest tractament.

Entre les aplicacions del tractament d’aquestes dades hi trobem la utilització per part d’empreses per millorar l’experiència dels seus clients, per exemple, oferint-los específicament aquells productes i/o serveis que s’adiuen més a les seves necessitats en funció del que han cercat a la web i/o dels productes que han adquirit amb anterioritat.

Ara mateix, el sector de les TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació) que es dedica a treballar amb les “Big Data” és un dels que està experimentant un creixement més gran i de ben segur que acabarà comportant transformacions molt importants en diversos àmbits.

Oriol López

Quant a

M'agrada llegir i el món de la tecnologia.

Tagged with: , , , , , , ,
Arxivat a Ciència i Tecnologia
%d bloggers like this: