Art, comunicació i innovació

"Culture, People, Nature. An Introduction to General Antropology", de Marvin Harris

L’art sempre representa quelcom, comunica una informació, però mai es representa en la seva forma, so, color, moviment o sentiment literals. A diferència amb el que succeeix amb altres formes de comunicació, aquesta representació, per a ser art, ha de transformar-se en algun tipus d’informació, moviment, imatge o objecte metafòrics o simbòlics que substitueixen allò que està essent representat. Així, un retrat, per “realista” que sigui, tan sols pot ser una transformació de l’individu representat.
[…]
La major part de les obres d’art es realitzen, deliberadament, a la imatge de formes preexistents. La tasca de l’artista consisteix a replicar aquestes formes mitjançant combinacions originals d’elements culturalment estandarditzats: sons, colors, línies, formes i moviments familiars i agradables, etc. Naturalment, per a que sigui art, hi ha d’haver sempre un ingredient de joc i creació. D’altra banda, si la representació-transformació ha d’acomplir la seva funció comunicativa, i ha de comunicar alguna cosa per a ser una obra d’art reeixida, les regles del joc no poden ser invenció privada de l’artista. Aquest és el motiu que l’originalitat absoluta no sigui, precisament, el que la majoria de les cultures cerquen en l’art.
[…]
L’art de l’establishment en la moderna cultura occidental és únic en el seu èmfasi al respecte de l’originalitat formal. Les cultures occidentals consideren normal que l’art hagi de ser interpretat i explicat per experts per a poder-lo comprendre i apreciar. Des de finals del segle XIX, els artistes més importants per a l’establishment de l’art occidental són els individus que trenquen amb la tradició, introdueixen noves regles formals i, almenys durant algun temps, aconsegueixen que la seva obra resulti incomprensible per a un gran nombre de persones. A aquest èmfasi en la ruptura amb la tradició s’afegeix la peculiar i recent concepció occidental dels artistes com individus solitaris que lluiten en la pobresa contra les limitacions establertes per la capacitat preexistent del seu públic per apreciar i comprendre el veritable geni artístic.
Així doncs, els aspectes de creació, joc i transformació de l’art modern han cobrat precedència sobre la forma i la representació.
[…]
Els moderns criteris estètics sostenen que l’originalitat té més importància que la intel·ligibilitat. De fet, una obra d’art massa fàcil d’entendre pot ser, precisament per aquest motiu, condemnada.

Marvin Harris

Els fragments anteriors corresponen a una selecció i traducció al català extreta del capítol dedicat a l’art per l’antropòleg Marvin Harris (1927-2001) en el seu llibre “Culture, People, Nature. An Introduction to General Antropology”.

Oriol López

Quant a

M'agrada llegir i el món de la tecnologia.

Tagged with: , , ,
Arxivat a Cultura i Societat
%d bloggers like this: