SEO, o no SEO?

"seo-blocks", de Paloma Gómez, al Flickr, http://www.flickr.com/photos/palomagomezg/3431433137/

SEO és un acrònim que ve de “Search Engine Optimization”; és a dir, optimització per als motors de cerca.

La idea que hi ha darrera de SEO és que si els cercadors com Google utilitzen determinats criteris per determinar si mostren o no i en quina posició de la pàgina de resultats una pàgina de la nostra web o del nostre bloc, en resposta a una petició de cerca concreta, nosaltres, si coneixem a priori aquests criteris, podem dissenyar les nostres pàgines per a que apareguin en les millors posicions i així tenir més visites i lectures.

S’han escrit pàgines i més pàgines amb recomanacions de com escriure pàgines web i entrades de blocs per a que que s’adaptin al màxim a aquests criteris. La meva opinió al respecte és que cal anar amb cura i establir un bon equilibri entre el seguiment genèric d’algunes de les recomanacions i la legibilitat, aspecte i estil de la pàgina.

Al cap i a la fi, pensem que, per molt que Google posi la nostra pàgina la primera de la llista, si la persona que hi entra no la troba atractiva, ben escrita i d’utilitat abandonarà aviat la seva lectura i anirà a llegir-ne una altra que potser no estigui tan ben posicionada en els resultats.

Cal que no oblidem que no escrivim per al motor de cerca de Google, sinó per a les persones.

Oriol López

Quant a

M'agrada llegir i el món de la tecnologia.

Tagged with: , , , ,
Arxivat a Ciència i Tecnologia
2 comments on “SEO, o no SEO?
  1. Gerard ha dit:

    Bé, jo penso que el SEO va molt més enllà de l’optimització interna de la pàgina. Hi ha el SEO intern i el SEO extern, que és tant o més important que el primer.

    Anem per parts i comencem pel SEO intern.

    1. Contingut: estudi de paraules clau, articles de qualitat, informació d’interès, evitar la sobreoptimització de paraules clau (keyword stuffing), evitar continguts duplicats, etc.
    2. Disseny: disseny lleuger, de càrrega ràpida, tenir estils per impressió i per dispositius mòbils (CSS), tenir bona proporció de codi HTML i text, usar l’atribut ‘nofollow’ correctament… Com diuen els anglesos: «keep it simple!».
    3. Usabilitat: reduir el percentatge de rebot, facilitar la navegació, menús intuitius…
    4. Analítica web: analitzar les pàgines d’entrada i de sortida dels usuaris, comparar pàgines d’aterratge, seguiment de paraules clau geogràfiques, etc.
    5. Components tècnics: utilitzar el fitxer robots.txt correctament, tenir sitemap.xml i donar-se d’alta a Google Webmasters Tools.

    Quan tot això està correcte (i és així en la majoria de llocs web competitius) els factors que pesen per pujar posicions a Google tenen a veure amb el SEO extern.

    1. Enllaços: un lloc web guanya posicions quan aconsegueix enllaços de llocs web de qualitat que a la vegada han estat enllaçats per llocs web de qualitat. Transmissió del PageRank (PR). Utilització de les paraules clau optimitzades dins del web com a text d’anclatge en els enllaços externs.
    2. Branding: si tenim una marca és bo que parlin de nosaltres encara que no ens enllacin.

    És impossible guanyar posicions en paraules clau competides sense tenir enllaços. Però compte, això no vol dir fer spam (com els comentaris que bloqueja Akismet), ja que Google és molt curós i ara ja penalitza els webs que fan spam d’enllaços per manipular els rankings dels resultats de cerca (des del 24 d’abril d’enguany). De fet, a raó d’aquest últim molts webmasters han vist caure els seus webs.

    Tot això només són conceptes bàsics, i és que el SEO és obligatori si es vol entrar a Internet de manera competitiva. Per exemple, si es vol fer un agregador d’hotels cal tenir un molt bon professional del SEO en equip i fer una inversió de molts dinerets per aparèixer als resultats de Google… No serveix qualsevol professional (que n’hi ha molts). Això és així perquè el 90% dels webs fracassen per no tenir visites, per això és tan important el SEO. A més, l’altra opció és el SEM, de pagament. Tot i així, per un bloc qualsevol el SEO no serà necessari, ja que per compartir les entrades amb els amics n’hi ha prou per compartir-les a Facebook o Twitter i anar fent.

    Anem a fer un exemple pràctic. Aquesta entrada té la paraula SEO dues vegades al títol i pot ser considerat sobreoptimització. Estaria bé que el text fos més llarg, que hi hagués paraules clau en negreta, enllaços a d’altres webs, els atributs alt i title de la imatge no estan configurats, la metadescripció és massa llarga, l’etiqueta porta el nom del bloc al darrera (això li resta densitat a les paraules clau i repeteix les altres a totes les entrades)… Sobre el disseny web, definitivament hi ha massa enllaços al menú lateral (sidebar), i no es fa ús del ‘nofollow’ enlloc. Els quadrats amb foto de les categories, sobren. La llista d’autors també, no té cap sentit que hi sigui, i la barra de llocs recomanats li treu molts punts al web a nivell de SEO: Google ho veu com una pila d’enllaços sense sentit que en molts casos considera com a enllaços comprats i acaba restant posicions als dos webs (el de l’enllaç i el que l’enllaça).

    Salut!

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: