Acostem els fets de l’Onze de Setembre als més petits!

Voleu conèixer un parell de recursos útils per divulgar un bocí de la nostra història entre els més petits? Des d’aquest post podreu accedir al conte 1714. Trons, canons i un estel i a un joc interactiu sobre l’historiador i militar austriacista Francesc de Castellví i Obando

Imatge: 'Trons canons i un estel', by Xavier Lasauca i Cisa (CC BY 3.0).

Imatge: ‘Trons canons i un estel’, by Xavier Lasauca i Cisa (CC BY 3.0).

Un conte infantil per conèixer el setge i la caiguda de Barcelona

Els protagonistes d’aquest conte són en Francesc i en Cesc, dos nens que viuen a Barcelona, però en dues èpoques separades per 300 anys: 1714 i 2014. Les seves històries, que sovint troben punts de connexió, permetran als joves lectors conèixer la Guerra de Successió i, en particular, el setge i la caiguda de Barcelona l’any 1714. També podran descobrir alguns aspectes de la vida quotidiana dels nens que vivien a Barcelona fa tres-cents anys: quina roba duien, com jugaven, com eren les seves cases… El llibre és obra de Lorena Jiménez Torregrosa i conté il·lustracions d’Anabel Castillo Maza. És una iniciativa de la Direcció General de Recerca (Secretaria d’Universitats i Recerca).

El conte està escrit en català i anglès (trobareu més informació sobre el model lingüístic del conte en aquest enllaç). 

El lloc web educatiu sobre el conte, un must!

Per aprofundir en la temàtica del conte, s’ha elaborat una web amb recursos educatius, amb format de webquesta, que conté activitats complementàries sobre els fets del 1714. El que em sembla particularment interessant d’aquest lloc web educatiu és que, a partir de la navegació des del menú de l’esquerra, els nens poden jugar a fer d’historiador i aprendre com era una cuina del 1714, els oficis i els gremis, la vida al carrer,  els productes d’una adrogueria, els vestits, la música, els jocs, el menjar… Tot plegat salpebrat amb activitats interactives!

El web incorpora una taula d’autoavaluació i, lectura molt recomanable per al professorat, una guia didàctica.

Francesc de Castellví, un defensor de Barcelona que acabà exiliat a Àustria

Emmarcat en les commemoracions del Tricentenari, enguany també s’ha editat un videojoc que ens acosta la figura de l’historiador i militar austriacista Francesc de Castellví (Montblanc, 1682 – Viena, 1757). Aquest joc és el cinquè lliurament de la col·lecció de materials educatius multimèdia dirigida als alumnes de primària Personatges en joc, impulsada des de la Direcció General de Recerca.

El joc interactiu situa els alumnes a la ciutat de Barcelona durant el període de l’11 de març del 1713 al 6 de desembre del 1714, i els permet conèixer com es va viure el setge a la capital catalana. El contingut didàctic del joc explica la  situació anterior a la Guerra de Successió (institucions, context social, històric i econòmic); el context polític internacional; el conflicte i seves les conseqüències (decret de Nova Planta, pèrdua de drets i llibertats).

La participació de Castellví com a militar en la defensa de Barcelona, després de 14 mesos de setge, li va suposar la confiscació de tots els seus béns i l’exili a Viena, ciutat en la qual va escriure l’obra Narraciones Históricas, una valuosa crònica sobre la Guerra de Successió on descriu esdeveniments viscuts en primera persona sobre la base d’una exhaustiva base documental. Si voleu més informació sobre Castellví, us recomano que escolteu aquesta entrevista a l’historiador Agustí Alcoberro realitzada fa uns mesos, durant el programa En guàrdia! de Catalunya Ràdio.

Recerca 2.0, Ciència 2.0, xarxes socials, dones i ciència, universitats, open access, open science, innovació a l'Administració, open data...

Tagged with: , , , , , , , ,
Arxivat a Ciència i Tecnologia
1 comments on “Acostem els fets de l’Onze de Setembre als més petits!
  1. Jordi Camps i Vergés ha dit:

    Què en penso ? Doncs que és una iniciativa molt, però molt positiva aquesta de facilitar medis per tal d’acostar la nostra història als infants i adolescents. Jo penso, dins el meu desconeixement docent, vaja, allò que s’ensenya i no s’ensenya a les aules que encara ara i avui, la vertadera història de Catalunya, no s’ensenya a les aules, ni mai no s’ensenyarà, mentre estem sota el jou franquista o sota el jou de l’espanya castellana. Vull dir amb això que, mani qui mani a espanya, mentre estiguem subjectes o colonitzats per ells, mai no s’ensenyarà la nostra història.
    Perdoneu si he dit algun disbarat, però és la opinió d’un desconeixedor del sistema d’ensenyament. Però, si s’ensenyés la nostra història, llavors perquè esmerçar esforços aliens, si les escoles ja fan la seva feina ?
    O potser no hauria d’haver opinat ?

Els comentaris estan tancats.