El programari lliure Scratch va ser desenvolupat als laboratoris del MIT (Massachusetts Institute of Technology) com un entorn de programació visual disponible per a diverses plataformes i llengües, entre les quals el català, per a que les nenes i els nens s’iniciessin en la programació d’una forma fàcil i divertida. Permet crear i utilitzar un escenari amb diferents fons, objectes i personatges i atorgar-los moviments, sons i accions per a construir animacions interactives i videojocs.
Una extensa comunitat d’usuaris de Scratch ens facilita poder compartir i reutilitzar una ingent quantitat de recursos gratuïts en línia. Us recomano especialment que feu un cop d’ull a la web Crear jocs amb Scratch d’en Pau Córdoba, especialment dedicada a la creació de jocs, amb videotutorials i molts d’altres recursos. I també a la web Scratch Català de l’Eugeni Catalán, un gran centre de recursos en català sobre Scratch.
Que els programes que habitualment es fan amb Scratch quan aquest s’està utilitzant per aprendre els rudiments de la programació puguin ser més o menys simples no és realment una limitació de Scratch i, de fet, s’hi poden arribar a desenvolupar programes molt complexos, com ens explica el Pau Nin al seu article El sostre de Scratch. L’esmentat article posa en evidència que el límit del que es pot fer amb un llenguatge de programació com Scratch, o qualsevol altre, depèn més dels coneixements i la imaginació de qui programa que del propi llenguatge. De manera que, tot i que Scratch és un llenguatge que cada cop s’utilitza més a les escoles per a ensenyar a programar, no està necessàriament limitat a aquest àmbit ni a l’edat escolar.
Oriol López